مدیریت نمایشگرهای اطلاعات پرواز (‌FIDS) و کیوسک‌های خدماتی در فرودگاه

با توجه نیازهای متنوع فرودگاه‌ها برای اطلاع‌رسانی و خدمت‌رسانی به مسافرین و هم چنین شرایط ویژه‌ی آن‌ها مانند وسعت، دغدغه‌های امنیتی، متمرکز نبودن دیتا‌ها و اندپوینت‌ها اطلاعاتی و بسیاری از موارد دیگر، داشتن سامانه‌ای که بتواند تمامی ترمینال‌های اطلاع‌رسانی، تبلیغاتی و یا خدماتی یک مجموعه‌ی فرودگاهی را به صورت متمرکز مدیریت، مانیتورینگ و گزارش‌گیری نماید اهمیت ویژه‌‌ای دارد. بنابراین مدیریت نمایشگرهای اطلاعات پرواز جایگاه ویژه‌ای برای فرودگاه‌ها دارد.

با توجه به دغدغه‌های ذکر شده، چنین سامانه‌ای باید حداقل ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • داشتن امکانات مدیریت محتوای کامل به شکلی که هر گونه محتوای با هر چیدمان دلخواه بر روی هر گونه نمایشگری قابل نمایش باشد.
  • داشتن امکانات ساخت و مدیریت اپلیکیشن برای ساینیج‌های تعاملی و کیوسک‌های لمسی
  • امکان اتصال به سامانه‌ها و سرویس‌های متنوع فرودگاهی برای استخراج، پروسس و نمایش دیتاهای مورد نیاز
  • داشتن راهکارهای امنیتی، متناسب با دغدغه‌های ویژه امنیتی فرودگاه، برای کاربران و مدیران سامانه، سرورهای سامانه و ترمینال‌های اطلاع‌رسانی و خدمت رسانی
  • امکانات مانیتورینگ به لحظه نمایشگرها و کیوسک‌ها و امکان تشخیص خودکار خطا یا عدم نمایش، ارسال اعلانات به مسئولین هنگام تشخیص خطا و امکان واکنش در صورت تشخیص خطا (قطع نمایش، خاموش کردن و…)
  • قابلیت دسته‌بندی ترمینال‌های اطلاع رسانی و همچنین تعریف سطوح دسترسی برای کاربران و مدیران فرودگاهی، شرکت‌های هواپیمایی، تبلیغاتی و یا شرکت‌ها خدمت‌رسان فرودگاهی
  • قابلیت تفکیک کردن نمایشگرها و کیوسک‌های به ناحیه‌های اطلاعات و خدماتی مختلف با مدیریت جداگانه (مانند قابلیت داشتن اسپانسر و پخش تبلیغ در بخشی از نمایشگر اطلاعات پرواز به صورتی که مدیریت مستقل و  کامل جداگانه داشته باشد)
  • داشتن بستر لازم برای نمایش اعلانات فوری و اضطراری بر روی نمایشگرها و کیوسک‌ها (مانند دستور تخلیه فرودگاه)
  • داشتن ساختار لازم برای توسعه و سفارشی‌سازی با توجه به نیازها، محدودیت‌ها و شرایط حال و آینده فرودگاه

این سامانه با ویژگی‌های ذکر شده در نهایت مجموعه‌ای متنوع از نمایشگر و کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و یا خدمت‌رسانی را باید بتواند ساماندهی و مدیریت کند. به صورت کلی می‌توان مجموعه این نمایشگر‌ها  و کیوسک‌ها را به صورت زیر دسته‌بندی نمود.

۱- نمایشگرهای اطلاعات پرواز

نمایشگرهایی که برای نمایش وضعیت پروازها در ترمینال‌های فرودگاه نصب می‌شوند. این نمایشگرها عموماً به دو دسته تقسیم می‌شوند. نمایشگرهایی که وضعیت پروزهای ورودی را نمایش می‌دهند و در سالن انتظار ترمینال ورودی نصب می‌گردند و نمایشگرهایی که وضعیت پروازهای خروجی را نمایش می‌دهند و در سالن‌های انتظار ترمینال‌های خروجی نصب می‌گردند.

نمایشگرهای فرودگاه

۲- نمایشگرهای گیت‌های پرواز

نمایشگرهایی که وضیت گیت‌های پرواز را نشان می‌دهد، که می‌تواند شامل اطلاعات مقصد، شماره پرواز، زمان پرواز،  شرکت هواپیمایی، نوع و مدل هواپیما، وضعیت پذیرش مسافر، کلاس و سطح مسافر در حال پذیرش و آب و هوای مقصد ‌باشد.

نمایشگر گیت پرواز

۳- نمایشگرها کانترهای Check-in

نمایشگرهایی که بر روی کانترهای صدور کارت پرواز نصب می‌شود و عموماً شامل اطلاعات مقصد، شماره پرواز، زمان پرواز، شرکت هواپیمایی، نوع و مدل هواپیما و وضعیت پذیرش مسافر می‌باشند.

۴- نمایشگرهای راهنمای مسیر (way-finding)

نمایشگرهای راهنمای مسیر در فرودگاه عمدتا به دو نوع نمایشگرهای Passive و Active تقسیم می‌گردند. نمایشگرهای Passive اطلاعات جهت‌یابی و راهنمای ثابتی را در طول عملیات‌های روزانه فرودگاهی نمایش می‌دهند در حالیکه نمایشگرهای Active با توجه به وضعیت فرودگاه و ترمینال‌ها بروز می‌شوند. برای مثال با توجه به وضعیت گیت‌های پروازی می‌توانند علاوه بر نمایش شماره و جهت گیت‌ها، پرواز آن گیت مورد نظر را نیز نمایش دهند.

۵- نمایشگرها و کیوسک‌های تبلیغاتی

نمایشگرهایی که برای تبلیغات محیطی در فرودگاه استفاده می‌شوند. این نوع نمایشگرها عمدتاً به سه نوع Passive، Active و Interactive دسته‌بندی می‌گردند. نمایشگرهای Passive تبلیغاتی، با توجه به قرارداد مشتریان براساس زمانبندی‌های مشخص تبلیغات را پخش می‌کنند. نمایشگرهای Active تبلیغاتی می‌توانند با توجه به اینکه در ترمینال‌های ورودی و یا خروجی قرار دارند و یا با توجه به پرواز خروجی و یا ورودی تبلیغاتی مرتبط با مسافران خروجی و یا مسافران ورودی براساس پارامتر‌های مقصد، زمان و … نمایش دهند. نمایشگرهای Interactive تبلیغاتی یا همان کیوسک‌های لمسی نیز می‌توانند خدمات مشتریان تبلیغاتی را به صورت تعاملی و جامع‌تر برای مسافران نمایش دهند. برای مثال تبلیغ یک هتل بر روی این کیوسک‌ها می‌تواند شامل گالری تصاویر این هتل، رزرو اتاق، گرفتن کد تخفیف، نمایش امکانات هتل، درخواست شاتل به هتل و … باشد.

کیوسک‌ فرودگاه مهرآباد، کیوسک نمایشگاهی، اجاره کیوسک، کیوسک لمسی، استند لمسی

۶- کیوسک‌های صدور بلیط

به کمک این کیوسک‌های لمسی که توسط شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه و یا آژانس‌های مسافرتی در ترمینال‌های  خروجی نصب می‌گردند، مسافران می‌توانند بلیط لحظه آخری تهیه نمایند و یا در صف انتظار بلیط قرار داده شوند.

۷- کیوسک‌های Self Check-in

توسط این کیوسک‌ها عملیات check in و صدور کارت پرواز برای مسافران بدون چمدان بدون نیاز به نیروی انسانی توسط کیوسک‌ها انجام می‌گیرد.

۸- کیوسک‌های پرداخت عوارض فرودگاهی، هزینه اضافه بار، هزینه بسته بندی، هزینه پارکینگ و …

کیوسک‌های لمسی که برای پرداخت عوارض فرودگاهی، اضافه بار و یا سایر خدمات فرودگاهی که نیاز به پرداخت و صدور رسید دارند استفاده می‌گردند.

۹- کیوسک‌ها و نمایشگرها رستورانی

نمایشگر‌های نمایش منو رستوران‌ها و کافه‌ها و کیوسک‌های لمسی که برای انتخاب و سفارش غذا و یا نوشیدنی از رستوران‌ها و یا کافه‌های فعال در فرودگاه استفاده می‌گردند.

کیوسک رستورانی

۱۰- کیوسک‌های اجاره خودرو

این نوع کیوسک‌ها در مبدا به مسافران اجازه می‌دهند خودرو مورد نظر خود را برای اجازه قبل از رسیدن به مقصد به تعداد روز دلخواه رزرو نمایند. این کیوسک‌ها در مقصد نیز هم برای اجاره خودرو و هم برای تکمیل فرآیند رزرو، پرداخت و تحویل خودرو استفاده می‌گردند.

۱۱- کیوسک‌های گردشگری و هتلینگ

این نوع کیوسک‌ها برای مسافران ورودی جهت نمایش نقشه، جذابیت‌های گردشگری منطقه، اطلاعات حمل نقل عمومی و همچنین معرفی هتل‌ها و یا رزرو اتاق می‌توانند استفاده شوند.

۱۲- کیوسک‌های نظرسنجی خدمات

این کیوسک‌ها در مکان‌های مختلف فرودگاه نصب شده و نظرات مسافران را در مورد نحوه خدمت‌رسانی و میزان رضایتشان ثبت می‌نمایند.

۱۳- نمایشگرها و کیوسک‌ها برای سرگرمی مسافران در انتظار

این نمایشگرها و کیوسک‌ها در سالن‌های انتظار با پخش تلویزیون، نمایش روزنامه‌های روز و … برای سرگرم کردن مسافران استفاده می‌شوند.

معرفی سامانه سوپر ساینیج Elphy Live

سامانه دیجیتال ساینیج ELPHY LIVE، قابلیت کنترل محتوای نمایشگر‌های ساینیج و کیوسک‌های لمسی را به صورت متمرکز ارائه می‌دهد. این سامانه، علاوه بر امکانات گسترده مانند داشتن آیتم‌های متنوع تصویری، ویدیویی و اطلاع‌رسانی و … دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی نیز می‌باشد. از این ویژگی‌ها می‌توان به cross platform بودن، قابلیت ساخت و مدیریت اپلیکیشن‌های کیوسک‌های لمسی، امنیت، ماژول‌های بسیار متنوع، قابلیت سفارشی‌سازی و …  اشاره کرد.

توسط پنل مانیتورینگ سامانه ساینیج ELPHY LIVE می‌توانید بر وضعیت تمام نمایشگر‌های ساینیج و کیوسک‌های خود نظارت داشته باشید و از صحت نمایش ساینیج بر روی نمایشگر‌هایتان توسط اعلانات پیامکی و ایمیلی مطلع گردید و همچنین در صورت نیاز امکان کنترل از راه دور کلاینت‌های خود را نیز داشته باشید.

برای پخش ساینیج بر روی نمایشگرها و یا کیوسک‌های لمسی فارغ از اینکه از چه سخت‌افزار، سیستم‌عامل و یا پلتفرمی استفاده می‌کنید گزینه‌های متنوعی در سامانه پیش‌بینی گردیده است. از نمونه گزینه‌های پخش ساینیج ELPHY LIVE می‌توان به برنامه پخش‌کننده، مانیتورینگ و ریموت کنترل ELPHY AGENT، اپلیکیشن‌ PWA برای پلتفرم‌های مختلف، مرورگر‌های وب رایج برای کلاینت‌ها و مرورگر‌های توکار نمایشگر‌های ساینیج و تلویزیون‌های هوشمند اشاره کرد.

سامانه Elphy Live تنها نرم‌افزار مدیریت محتوا در کشور می باشد که دارای گواهی‌نامه امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا) به شماره اعتباری CBP-C938-0001 می‌باشد. داشتن این گواهی‌نامه برای نرم‌افزارهای مورد استفاده در سازمان‌های دولتی الزامی است.

سامانه ELPHY LIVE این امکان را به مشتریان ما می‌دهد که کنترل یکپارچه‌ای بر روی تمام پایانه‌های تعاملی و غیرتعاملی اطلاع‌رسانی و ارائه خدمت خود داشته باشند. این پایانه‌های می‌توانند نمایشگر‌های عادی، کیوسک‌های لمسی، باجه‌های نوبت‌دهی، نظرسنجی، پایانه‌های پرداخت و … باشند. مجموع امکانات کنترل محتوا، گزارش‌گیری، مانیتورینگ و ریموت کنترل، همراه با قابلیت توسعه ماژول‌های سفارشی می‌تواند به راحتی محیطی یکپارچه برای کنترل انواع خدمات ارائه شده توسط شما را فراهم سازد.

ویژگی‌های سامانه Elphy Live

تنوع آیتم‌ها  و خدمات

آیتم‌های متنوع برای استفاده در چیدمان نمایشگر و یا طر‌احی برنامه کیوسک از قبیل آیتم‌های تصویری، ویدیویی، وب‌ویو، روز‌نامه‌ها، آب‌و‌هوا،  فروشگاهی، نظرسنجی، فر‌م، رزرواسیون ، نوبت‌دهی و …

طراحی و ایجاد چیدمان‌های دلخواه

به سلیقه ‌خودتا‌ن و به راحتی برای هر نمایشگر با هر ابعاد و رزولوشنی چیدمان‌ دلخواه خود را طراحی کنید.

طراحی و ساخت اپلیکیشن‌های کیوسک‌های لمسی

اپلیکیشن‌های دلخواه خود را با امکانات متنوع مانند نظرسنجی، فرم‌، فروشگاه، نوبت‌دهی، وب سرویس و … طراحی کنید.

کتابخانه چیدمان‌های پیش‌ساخته

کتابخانه‌ای متنوع از چیدمان‌های نمایشگر‌های ساینیج و اپلیکیشن‌های کیوسک‌های لمسی برای کاربردهای مختلف جهت سرعت بخشیدن به طراحی چیدمان و یا اپلیکیشن

زمانبندی چیدمان‌ها و برنامه‌ها

می‌توان به راحتی تعیین کرد که کدام نمایشگر یا گرو‌ه‌ نمایشگر در چه بازه‌های‌ زمانی باید چه چیدمانی‌هایی  را نمایش دهد. همچنین برنامه‌های کیوسک‌ها را نیز می‌توانید به میل خود‌ زمان‌بندی کنید.

اعلانات وضعیت نمایشگرها

در صورتیکه نمایشگر و یا کیوسک آفلاین باشد و یا در هنگام پخش دچار خطا شده باشد، سیستم مانیتورینگ قادر است که شما و یا هر تعداد کاربر دیگر مد نظر شما را از طریق پیام‌‌کوتاه و یا ایمیل مطلع سازد.

ساینیج فارسی و انگلیسی

پشتیبانی از ساینیج فارسی و انگلیسی و طراحی برنامه‌های چند زبانه برای کیوسک‌ها

اتصال به وب‌سرویس‌ها

قابلیت اتصال و نمایش دیتا‌های انواع وب‌سرویس‌های REST و SOAP و همچنین قابلیت نمایش RSS های خبر و همچنین صفحات وب‌سایت با قابلیت اجرای اسکریپت دلخواه

مانیتور‌ینگ و  ریموت کنترل

صحت عملکر‌د تمام نمایشگرها و کیوسک‌های خود را از طریق سامانه ساینیج مانیتور کنید و همچنین به صور‌ت ریموت و از راه دور مانند AnyDesk سیستم‌های خود را کنترل نمایید.

روشن و خاموش شدن خودکار

مدیریت زمان‌بندی روشن و خاموش شدن خودکار نمایشگرهای ساینیج و کیوسک‌های لمسی

اتصال به دستگاه‌های جانبی

قابلیت اتصال و پشتیبانی از دستگاه‌های جانبی مانند دستگاه پوز، پرینتر، بارکدخوان، دوربین، میکروفون و کارت خوان غیر تماسی

راهکارهای مدیریت پهنای باند

راهکارهای متنوع مدیریت متمرکز مصرف دیتا نمایشگر‌های ساینیج مانند، محدود کردن پهنای باند مصرفی، ترافیک مصرفی، زمانبندی ارسال دیتا در ساعات غیر پیک، کش‌های سه لایه اکتیو و پسیو.

محتوا بر اساس مختصات جغرافیایی

قابلیت پخش محتوا بر اساس مختصات جغرافیایی نمایشگرها مانند پخش خودکار اذان و آب و هوا.

کاربر‌ان و سطوح دسترسی

علاوه بر اینکه می‌توان بر‌ای تمام بخش‌های سامانه، کاربر‌ان با سطوح دسترسی و اختیارات دل‌خواه تعیین نمود، همچنین می‌توان بخشی از چیدمان یک نمایشگر و یا صفحه‌ و یا صفحاتی از یک چیدمان را به کاربر یا کاربران مورد نظر اختصاص داد.

پخش استر‌یم زنده و تلویزیون

امکان پخش‌ استریم‌های زنده‌ ویدیویی و تلویزیونی برای ساینیج و کیوسک و همچنین امکان راه‌اندازی استودیو پخش زنده

پخش اضطر‌ار‌ی

امکان پخش بلادرنگ و اضطر‌اری چیدمان‌های خاص بر روی نمایشگرها. مانند اعلام تعطیلی مجموعه، درخواست تخلیه ساختمان، اخطار آتش‌سوزی و …

پیجینگ صوتی تحت شبکه

امکان پیجینگ و اعلام صوتی زنده بر روی نمایشگر‌های ساینیج به صور‌ت انفر‌ادی و یا گروهی

نوبت‌دهی

ساخت نوبت‌دهی به تعداد شعب و یا خدمت دلخواه و انجام تمام مراحل نوبت‌دهی مانند صدور و نمایش نوبت از طریق کیوسک‌های لمسی و نمایشگرها ساینیج. با قابلیت‌های خاص مانند نوبت‌دهی پیامکی، رزرو آنلاین نوبت و …

نظرسنجی

قابلیت‌های نظرسنجی از طریق کیوسک‌ها لمسی، ترمینال‌های دکمه‌ای نظرسنجی، نظرسنجی از طریق گوشی همراه با اسکن بارکدهای دو بعدی (QR Code) و همچنین امکان نظرسنجی تحت وب

خدمات پرداخت

مدیریت متمرکز، مانیتورینگ و گزارشگیری کیوسک‌های فروشگاهی، صندوق‌های پرداخت و یا صدور بلیط در یک پنل واحد

ساینیج امن

تنها سامانه مدیریت محتوا دار‌ای گواهینامه امنیتی افتا و ار‌ائه راهکارها‌ی فوق امن انحصاری مانند اکانت امن، پخش بر روی Lock Screen و … برای نمایش ساینیج و اپلیکیشن‌های کیوسک‌های لمسی

گزار‌ش‌گیری

امکان مشاهده و دریافت تمام گز‌ارش‌ها، آمارها و نمودارهای نظرسنجی‌ها، فرم‌ها، فروشگاه‌ها، نوبت‌دهی و … بر روی پنل

CROSS PLATFORM

استفاده از بستر شبکه و عدم نیاز به نصب کلاینت اختصاصی و قابلیت استفاده از مرورگرهای توکار سیستم‌ها برای نمایش ساینیج علاوه ‌بر فر‌اهم بودن پخش‌کننده‌های اختصاصی برای تمامی پلتفرم‌ها

آنلاین و لوکال (on-premise & cloud)

علاوه بر امکان عضویت و استفاده از پنل آنلاین ساینیج، امکان راه‌اندازی سرور‌های اختصاصی آنلاین و لوکال نیز فراهم گر‌دیده است.

نیازهای فرودگاهی پوشش داده شده در سامانه

با توجه به امکانات و ساختار سامانه سوپر ساینیج الفی لایو، نیاز‌های فرودگاهی و مدیریت نمایشگرهای اطلاعات پرواز زیر هم ‌اکنون توسط این سامانه پوشش داده می‌شوند.

۱- نمایش اطلاعات پرواز.

۲- نمایش اطلاعات گیت‌های پرواز.

۳- نمایش اطلاعات کانترهای Check-in.

۴- راهنمای مسیر (way-finding) بر روی نمایشگرهای ساینیج و یا کیوسک‌های لمسی

۵- مدیریت، زمانبندی و زون‌بندی تبلیغاتی بر روی نمایشگرها و کیوسک‌های تبلیغاتی

۶- قابلیت خرید و صدور بلیط از طریق کیوسک‌های لمسی

۷- قابلیت Self Check-in از طریق کیوسک‌های لمسی

۸- پرداخت عوارض فرودگاهی، هزینه اضافه بار، بسته بندی، پارکینگ و … از طریق کیوسک‌های لمسی

۹- قابلیت نمایش منو، سفارش و خرید از کافه‌ها و رستوران‌های فرودگاه از طریق کیوسک‌های لمسی

۱۰- قابلیت رزرو و اجاره خودرو از طریق کیوسک‌های لمسی

۱۱- قابلیت های معرفی گردشگری منطقه و اطلاعات حمل نقل عمومی

۱۲- قابلیت‌های معرفی هتل‌ها و امکانات رزرو اتاق

۱۳- نظرسنجی خدمات فرودگاه بر روی کیوسک‌های لمسی

۱۴- پخش اعلانات و اخطارهای فوری

۱۵- قابلیت پخش اعلانات صوتی (پیجینگ تحت شبکه)

۱۶- قابلیت زون‌بندی نمایشگرها برای مدیریت‌ها و بخش‌های مختلف فرودگاه

۱۷- قابلیت ارائه چندین خدمت متنوع مربوط به بخش‌های مختلف فرودگاه بر روی یک کیوسک

۱۸- قابلیت‌های نوبت‌دهی برای صف‌های check in، بلیط لحظه آخری و …

۱۹- قابلیت پخش و نمایش محتوا‌های سرگرم کننده مانند تلویزیون، روزنامه‌های روز و …

شرکت دانش‌بنیان فناوری و مهندسی سها سایا صنعت با توجه به استاندارد‌های روز سامانه‌های سازمانی و علی الخصوص نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزارهای مربوطه پیشرو در  ارايه‌ی خدمات بدیع در این حوزه می‌باشد. کیوسک‌های لمسی الفی با هدف قرار دادن تمامی نیازهای سازمانی و متمرکز نمودن آنها در یک پنل واحد و سخت افزارهای با کیفیت گام مهمی در راستای سهولت ارائه‌ی خدمات سازمانی به ارباب رجوع  برداشته است.

اگر برای انتخاب نمایشگر و کیوسک لمسی برای کسب‌وکارتان به کمک بیشتری نیاز دارید می‌توانید از مشاورین ما در این زمینه کمک بگیرید.

جهت مشاوره در خصوص سامانه الفی لایو می توانید با شماره 02188561939 تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)