با توجه نیازهای متنوع فرودگاهها برای اطلاعرسانی و خدمترسانی به مسافرین و هم چنین شرایط ویژهی آنها مانند وسعت، دغدغههای امنیتی، متمرکز نبودن دیتاها و اندپوینتها اطلاعاتی و بسیاری از موارد دیگر، داشتن سامانهای که بتواند تمامی ترمینالهای اطلاعرسانی، تبلیغاتی و یا خدماتی یک مجموعهی فرودگاهی را به صورت متمرکز مدیریت، مانیتورینگ و گزارشگیری نماید اهمیت ویژهای دارد. بنابراین مدیریت نمایشگرهای اطلاعات پرواز جایگاه ویژهای برای فرودگاهها دارد.
با توجه به دغدغههای ذکر شده، چنین سامانهای باید حداقل ویژگیهای زیر را داشته باشد:
- داشتن امکانات مدیریت محتوای کامل به شکلی که هر گونه محتوای با هر چیدمان دلخواه بر روی هر گونه نمایشگری قابل نمایش باشد.
- داشتن امکانات ساخت و مدیریت اپلیکیشن برای ساینیجهای تعاملی و کیوسکهای لمسی
- امکان اتصال به سامانهها و سرویسهای متنوع فرودگاهی برای استخراج، پروسس و نمایش دیتاهای مورد نیاز
- داشتن راهکارهای امنیتی، متناسب با دغدغههای ویژه امنیتی فرودگاه، برای کاربران و مدیران سامانه، سرورهای سامانه و ترمینالهای اطلاعرسانی و خدمت رسانی
- امکانات مانیتورینگ به لحظه نمایشگرها و کیوسکها و امکان تشخیص خودکار خطا یا عدم نمایش، ارسال اعلانات به مسئولین هنگام تشخیص خطا و امکان واکنش در صورت تشخیص خطا (قطع نمایش، خاموش کردن و…)
- قابلیت دستهبندی ترمینالهای اطلاع رسانی و همچنین تعریف سطوح دسترسی برای کاربران و مدیران فرودگاهی، شرکتهای هواپیمایی، تبلیغاتی و یا شرکتها خدمترسان فرودگاهی
- قابلیت تفکیک کردن نمایشگرها و کیوسکهای به ناحیههای اطلاعات و خدماتی مختلف با مدیریت جداگانه (مانند قابلیت داشتن اسپانسر و پخش تبلیغ در بخشی از نمایشگر اطلاعات پرواز به صورتی که مدیریت مستقل و کامل جداگانه داشته باشد)
- داشتن بستر لازم برای نمایش اعلانات فوری و اضطراری بر روی نمایشگرها و کیوسکها (مانند دستور تخلیه فرودگاه)
- داشتن ساختار لازم برای توسعه و سفارشیسازی با توجه به نیازها، محدودیتها و شرایط حال و آینده فرودگاه
این سامانه با ویژگیهای ذکر شده در نهایت مجموعهای متنوع از نمایشگر و کیوسکهای اطلاعرسانی و یا خدمترسانی را باید بتواند ساماندهی و مدیریت کند. به صورت کلی میتوان مجموعه این نمایشگرها و کیوسکها را به صورت زیر دستهبندی نمود.