یک کیوسک لمسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ (قسمت اول)

یک کیوسک لمسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ (قسمت اول)

تا کنون از خود پرسیده‌اید که یک کیوسک لمسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ در این مقاله‌ی دو قسمتی به بررسی تمامی اجزای کیوسک‌های لمسی و انواع مختلف آنها می‌پردازیم. در انتها شما قادر خواهید بود که اجزای کیوسک‌های لمسی را از یکدیگر تمیز دهید و کیوسک لمسی مناسب با نیاز خود را از میان انواع کیوسک‌های موجود در بازار به راحتی انتخاب نمایید. در قسمت اول مقاله به بررسی جنس بدنه، نوع سنسور لمسی و پنل نمایشگر کیوسک‌های لمسی خواهیم پرداخت و در قسمت دوم به بررسی مادربرد و پردازنده‌ی صنعتی، سیستم عامل، قیمت و ویژگی‌های طراح صنعتی می‌پردازیم.

در دنیای دیجیتال پرسرعت امروزی، کیوسک‌های لمسی به ابزاری ضروری برای کسب‌وکارها در صنایع مختلف تبدیل شده‌اند. از خرده‌فروشی تا بهداشت و درمان، این دستگاه‌های تعاملی تجربه مشتری را بهبود می‌بخشند وباعث ساده تر شدن عملیات پرداخت، سفارگیری، نوبت دهی و اطلاع رسانی می شوند. در این مقاله، به بررسی ویژگی‌های کلیدی کیوسک‌های لمسی  می‌پردازیم و به جنبه‌هایی مانند جنس بدنه، سنسورهای  لمسی، انواع پنل های نمایشگر، مادربرد و تجهیرات کامپیوتری، قیمت، طراحی صنعتی و سایر عواملی که بر تجربه کاربر و استفاده تأثیر می‌گذارند، می‌پردازیم.

1. جنس بدنه

جنس بدنه کیوسک لمسی نقش مهمی در دوام و زیبایی آن دارد. در واقع بدنه رابط دنیای خدمات با کاربر بوده و کیفیت طراحی تاثیر زیادی در نحوهی ارائه ی خدمات تعاملی با کاربر ایفا میکند. این جنبه وقتی ابزارهای جانبی همچون دوربین، اسکنر بارکد، کارت خوان مغناطیسی، پرینتر، پوز و سایز تجهیزات جانبی به کیوسک افزوده میگردند از اهمیت چشمگیری برخوردار میگردد. در حال حاضر کیوسک های لمسی متعددی با طراحی های گوناگون و جنس بدنه ی متفاوت در بازار عرضه میگردند که به بررسی آنها می پردازیم.

  • پلاستیک: بخش عمدهای از کیوسک های لمسی از بدنه های پلاستیکی یا انواع دیگر آنها مانند ورق های PPA یا پلکسی گلس استفاده میکنند. سهولت در شکل دهی، سبکی، مقاومت قابل قبول فیزیکی و تنوع رنگ (و عدم نیاز به پروسه های رنگ آمیزی پس از تولید) از مهم ترین مزایای این بدنه ها می باشد. از مهمترین معایب این بدنه ها می توان به آسیب پذیری، خش پذیری، تغییر رنگ، شکستگی و بازشدن نواحی چسب کاری شده به مرور زمان اشاره نمود.
  • فولاد: ورقهای فولادی و آهنی یکی دیگر از مواد پرکاربرد در حوزهی تولید کیوسک های لمسی می باشد و برای محیط‌هایی که نیاز به دوام بیشتری دارند، فولاد گزینه‌ای عالی به نظر می رسد. این ماده محافظت قوی در برابر آسیب‌های فیزیکی ارائه می‌دهد و برای مناطق پرتردد مناسب است. ورق‌های فولادی انتخاب جدی‌تری برای کیوسک‌های لمسی هستند زیرا طراحی و ساخت بدنه‌ی فلزی نیاز به تجهیزات ماشین‌سازی، طراحی صنعتی و تجربه‌ی ساخت دارد.
  • شیشه حرارت‌دیده: شیهشه‌های حرارت دیده یا سکوریت امکان پیاده‌سازی طرح‌های پیچیده و متنوع به طراح می‌دهد. تنوع در ضخامت و رنگ شیشه‌های حرارت دیده آنها را به بهترین گزینه‌ برای تولید کیوسک‌های لوکس با ظاهری پرمیوم تبدیل می‌کند. هرچند از این متریال به تنهایی نمی‌توان برای تولید کیوسک استفاده نمود و معمولا به صورت ترکیب با پروفیل و ورق‌های آهنی در ساخت کیوسک‌های لمسی استفاده می‌شود. اغلب برای سطح صفحه نمایش استفاده می‌شود، شیشه حرارت‌دیده مقاوم در برابر خراش است و تجربه لمسی روانی را فراهم می‌کند. همچنین شیشه‌های حرارت‌دیده به دلیل نوع چسب‌کاری متفاوت گزینه‌‌ای عالی و بی نقض برای کاربردهای می‌باشند که کاربر نیاز به سطح ضد آب و قابل شستشو دارد.
  • آلومینیوم: به دلیل خواص سبک و مقاوم در برابر خوردگی، آلومینیوم انتخاب محبوبی برای بدنه کیوسک‌ها است. این ماده ظاهری مدرن و شیک دارد و در عین حال طول عمر بالایی را تضمین می‌کند. در عین حال به دلیل قیمت تمام شده‌ی بالا و نرمی ورق‌های آلومیونیومی نوع کاربرد آن در تولید کیوسک متفاوت می‌باشد. اغلب از پروفیل‌های آلومینیومی جهت ساخن استراکچر کیوسک استفاده می‌شود.

شرکت سایا با بهره‌گیری از مزیت‌های ورق‌های فلزی، شیشه‌های سکوریت و پروفیل‌ آلومینیم اختصاصی کیوسک‌های سبک، مدرن، لوکس و مقامی تولید می‌کند که در عین ظرافت زیبایی و استحکام را تضمین می‌کنند. شرکت دانش بنیان سها سایا صنعت در سری محصولات ITSXX با بهره‌گیری از طراحی صنعتی در تولید کیوسک‌های لمسی ایستاده و همچنین استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات ماشین‌سازی، قالب‌های آلومینیومی، دستگاه‌های چند محوره‌ی تراشکاری و همچنین استفاده از توان قوی‌ترین شرکت‌های تولید کننده‌ی شیشه‌های سکوریت به ساختاری بی‌همتا در تولید محصول زیبا، مقاوم و کاربردی دست‌یافته است.

کیوسک لمسی استند لمسی
کیوسک لمسی استند لمسی با فریم آلومینیم، نمای شیشه سکوریت و بدنه‌ی فلزی

 

2. نوع سنسور‌ لمسی

یک کیوسک لمسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در کاربری، نگهداری، استفاده و تجربه‌ی کاربر نوع پنل استفاده شده در کیوسک لمسی می‌باشد که به طور قابل توجهی بر کیفیت کاربری و پاسخگویی لمسی تأثیر می‌گذارد. انواع رایج سنسور‌های لمسی شامل:

  • سنسورهای لمسی مقاومتی: این سنسورها جز اولین سنسورهای استفاده شده در کیوسک‌های لمسی بودند و شرکت‌های قدیمی‌تر این حوزه همچنان محصولاتی با این گونه سنسورها در انبار خود موجود دارند. این سنسورهای از یک رشته‌های رسانا‌ی موازی در مختصات x,y  بهره می‌بردند و تماس کاربر با این صفحات دو رشته سیم را به یکدیگر متصل می‌کرد که این امر موجب به شناسایی مختصات x, y نقطه‌ی تماس می‌شد. زمان تاخیر بالا، کندی عملکرد، آسیب‌پذیر بودن صفحات لمسی مقاوتی، سختی کارکرد با انگشت از مهم‌ترین مشکلات اسن نسل از سنسور‌ها بوده و هست. اگرچه حساسیت کمتری نسبت به پنل‌های خازنی دارند، پنل‌های لمسی مقاومتی با دستکش یا قلم‌ها به خوبی کار می‌کنند و برای محیط‌های صنعتی یا پزشکی مناسب هستند.
  • سنسورهای لمسی اینفرارد: در سنسورهای لمسی اینفرارد یا IR به جای استفاده از نوارهای رسانا از دیود‌های نوری استفاده می‌شود. استفاده از دیود‌های نوری مزیت‌های بیشماری را در تولید صفحات لمسی بوجود آورد. سرعت پاسخ‌گویی لمسی، عدم پوشش صفحه نمایش، تولید در سایز‌ها و ابعاد مختلف و شناسایی چندین نقطه‌ی تاچ همزمان از مهم‌ترین مزایای این‌گونه سنسور‌ها می‌باشد. هرچند استفاده از دیود‌های نوری نامرغوب با زاویه‌ی پخش نامناسب می‌تواند تجربه‌ی کاربری نامطلوبی را برای خریدار به ارمغان بیاورد. قیمت سنسورهای لمسی اینفرارد بسته به کیفیت و سایز متفاوت می‌باشد اما برای مثال قیمت یک سنسور لمسی ۵۰ اینچ در بازه‌ی ۵۰ تا ۲۰۰ دلار متغیر است.
  • سنسورهای لمسی خازنی: سنسورهای خازنی نقطه‌ی عطفی در تجربه‌ی کاربری بوجود آوردند. استفاده‌ی عمومی این سنسورها با فراگیری استفاده از گوشی‌های همراه رونق یافت و همچنان اصلی‌ترین قسمت تمامی گوشی‌های همراه در تمامی شرکت‌های تولید کننده در سراسر دنیا می‌باشند. این پنل‌ها حساسیت بالا و قابلیت چند لمسی ارائه می‌دهند که آن‌ها را برای برنامه‌های تعاملی ایده‌آل می‌کند. همچنین به علت دوام بالا و در مقاومت برابر سایش و پارگی آنها را به گزینه‌هایی ایده‌آل برای استفاده در کیوسک‌های لمسی سایز متوسط تبدیل کرده است.

در کیوسک‌های کنسولی تولید شده توسط شرکت فناوری و مهندسی سها سایا صنعت که با نام تجاری الفی کیوسک شناخته می‌شوند از سنسورهای PCAP استفاده می‌شود. این سنسورها گونه‌ای از سنسورهای خازنی می‌باشند که سنسور لمسی خازنی که متشکل از یک مجموعه نانو وایر می‌باشد در پشت یک یک صفحه ی شیشه‌ای سکوریت شده لمینت می‌شود و در عین داشتن حساسیت بالا، مقاومت بسیار بالایی در برابر اشیا نوک تیر، خراش و اقدامات خرابکارانه دارد.

 

لایه‌های استفاده شده در یک سنسور لمسی خازنی در کیوسک لمسی
لایه‌های استفاده شده در یک سنسور لمسی خازنی در کیوسک لمسی

 

در نمودار زیر چهار سنسور لمسی مورد استفاده در کیوسک‌های لمسی توسط هوش مصنوعی مقایسه شده و به هر یک از ویژگی‌های آنها امتیاز داده شده است.

 

 

مقایسه‌ی انواع سنسورهای لمسی توسط هوش مصنوعی claude ai
مقایسه‌ی انواع سنسورهای لمسی توسط هوش مصنوعی claude ai

3. پنل نمایشگر صنعتی

یک کیوسک لمسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟ پس از بررسی بدنه و سنسور لمسی، به بررسی پنل نمایشگر کیوسک لمسی می‌رسد. پنل نمایشگر یکی دیگر از اجزای اصلی کیوسک‌های لمسی می‌باشند که جهت جلب توجه کاربر، ارايه‌ي تصویر شفاف و کارکرد صحیح از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. در کیوسک‌های لمسی به علت فضای بسته و ساعات عملکرد طولانی از پنل‌های صنعتی با رابط‌های مناسب استفاده می‌شود. پنل‌‌های صنعتی بر خلاف نمایشگر‌های خانگی قادر به کارکرد طولانی بوده، عمر متسط صولانی تری داشته و همچنین از شدت نوری بالاتری برخوردار هستند. علاوه بر این، پنل‌های نمایشگر صنعتی برای تحمل شرایط سخت و استفاده مداوم طراحی شده‌اند. ویژگی‌های پنل‌های صنعتی شامل:

  • روشنایی بالا: اطمینان از دید در محیط‌های روشن بیرونی و زاویه‌های دید پهن.
  • دامنه دمایی وسیع: عملکرد کارآمد در دماهای شدید، مناسب برای استفاده داخلی و خارجی.
  • پوشش ضد تابش: کاهش بازتاب‌ها و بهبود خوانایی در شرایط نوری مختلف.

در تولید کیوسک‌های لمسی الفی از پنل‌های صنعتی با برند‌های مطرح دنیا استفاده می‌شود که این تمر موجب می‌شود تا کیوسک‌های لمسی الفی در تمامی شرایط آب و هوایی کشور در بازه‌های کارکرد طولانی قادر به ارائه‌ی خدمت به تمامی مشتریان میباشند. پنل‌های صنعتی نسبت به نمایشگرهای خانگی بسیار نازک‌تر بوده و امکان تولید کیوسک‌های لمسی با کیفیت و نازک را می‌دهند.

ادامه در قسمت دوم


اگر به جزئیات بیشتری نیاز دارید یا در مورد جنبه‌های خاص کیوسک‌های لمسی و سامانه‌های مدیریت آن نیاز به کمک دارید، حتماً با ما تماس بگیرید!

Rate this post